دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف دیجیتال مارکتینگ در واقع یک مفهوم کلی است به نقل از سایت Hub Spot که یک سایت معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا می باشد بهتر است تکنیک ها و ابزارهایی که زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است را بشناسیم.

اما در کل می توان دیجیتال مارکتینگ رو به این صورت تعریف کرد :

دیجیتال مارکتینگ به استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی برای برقراری ارتباط با مشتری بلقوه برای رسیدن به هدف ( فروش ) در فضای دیجیتالی اطلاق می شود.

دیجیتال مارکتر کیست؟

خودمونی که بگم : دیجیتال مارکتر مثل یک چریک میمونه.

  • چریک انواع سلاح ها رو میشناسه و کار باهاشون رو دقیق بلده، دیجیتال مارکتر هم باید همه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شامل طراحی وب سایت، سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، ابزارهای اندازه گیری و… رو بشناسه و کار کردن باهاشون رو بلد باشه.
  • چریک قبل ازینکه ماموریتش رو شروع کنه، هدف رو شناسایی میکنه، همه جوانب رو بررسی می کنه و نقشه عملیاتش رو میکشه، دیجیتال مارکتر هم باید مشتری یا مخاطب هدفش رو بشناسه، بدون مشتری کجاس و چطور باید بهش دست پیدا کنه و در نهایت استراتژی دیجیتال مارکتینگش را تدوین می کنه.
  • چریک میدونه که برای هر ماموریتی همه سلاح رو نمیشه همراه برد و فقط سلاح هایی که لازمه رو همراه خودش میبره؛ دیجیتال مارکتر هم میدونه بر اساس استراتژی بازاریابی دیجیتال که نوشته، بهترین و اثرگذارترین ابزارها رو با کمترین هزینه انتخاب می کنه.
  • چریک موقعیت ها رو می سنجه و در صورت لزوم روش رو تغییر میده، اگر به مانعی برخورد کرد، حلش می کنه تا به هدفش برسه؛ دیجیتال مارکتر هم میدونه تو کارش با آدم ها سر و کار داره و آدم ها هم غیر قابل پیش بینی هستن، پس همیشه آمادگی اینو داره که با A/B تست کردن، بهترین روش رو انتخاب کنه و نهایتا به هدفش برسه.
  • همونطور که چریک میدونه باید سلاح های جدید رو بشناسه و در موقعیت مناسب استفاده کنه، بازاریاب دیجیتال هم میدونه که باید ابزارهای جدید بازاریابی دیجیتال رو بشناسه و همیشه به روز باشه.
  • چریک میدونه که همیشه باید جسم و ذهنش رو آماده نگه داره تا بتونه ماموریت های جدید و بهتری رو انجام بده؛ دیجیتال مارکتر هم میدونه باید همیشه در حال یادگیری و تمرین باشه تا بتونه از پروژه هاش بهترین نتایج رو کسب کنه.


پس در یک کلام، دیجیتال مارکتر همون چریک هست در فضای دیجیتال فقط بجای اینکه هدفش کشتن باشه، هدفش جذب مشتری به کسب و کار هست.

دیجیتال مارکتینگ شامل چه کارهائی می شود؟

طبق تعریف بالا دیجیتال مارکتینگ شامل :

  • شناسائی مشتریان بلقوه و تحلیل رفتارهای آنها
  • شناسائی ابزارهای مناسب جهت رساندن پیام تبلیغاتی به آنها
  • تولید محتوای استاندارد تبلیغاتی برای مشتریان بلقوه
  • انتشار محتوای تولید شده در بستر تبلیغاتی شناسائی شده در زمان مناسب و جذب آنها
  • تبدیل مشتریان بلقوه به مشتریان بلفعل و فروش محصول
  • ایجاد حس وفاداری در مشتریان جذب شده

و …

می شود.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در زیر به عنوان نمونه بعضی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رو به شما معرفی می کنیم :

  • طراحی سایت و راه اندازی بستر بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ )
  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده] : بازاریابی با موتورهای جستجو به معنی استفاده از ابزارهای خاص گوگل (گوگل ادوردز) است که بتوانید با هزینه کردن در جستجوی گوگل در کلیدواژه مخصوص به خودتان در بالای نتایج به صورت تبلیغاتی دیده شوید.
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) : سئو به معنی بهینه­‌سازی برای موتورهای جستجویی چون گوگل است که شما با روش‌­هایی بتوانید در صفحه نتایج گوگل بالاتر و بهتر دیده شوید. کانال‌­هایی همچون وبسایت‌­ها و وبلاگ‌­ها با این روش ارتقا خواهند یافت.
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing) : بازاریابی محتوایی فعالیت خلق و ترویج محتوا و مطالبی است که با هدف ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک و جذب مشتری انجام می‌­گیرد. شاید در گذشته با کاتالوگ‌ها بوده و کتابچه‌های داستان برند و امروزه با محتوایی که به صورت بلاگ در سایت‌ها وجود دارند.
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) : فعالیت در شبکه‌­های اجتماعی برای برندسازی و یا افزایش فروش در این دسته قرار می‌­گیرند. از اهمیت و رشد میزان استفاده مردم از این شبکه‌­ها بر کسی پوشیده نیست که در این­‌باره به این گزاره دقت کنید: در سال۲۰۱۷ به طور میانگین هر کاربر اینستاگرام ۵۳ دقیقه در روز را در این شبکه اجتماعی به سر برده است. حضور موثر و به‌ روز در این شبکه‌های اجتماعی با توجه به کارکرد و مشخصات‌شان بسیار حیاتی است و باید برای هر کدام استراتژی جداگانه‌ای طراحی کرد.
  • تبلیغات بر اساس کلیک (PPC) : در این نوع، شما به یک ناشر تبلیغات خود، به ازای هر کلیکی که کاربران روی تبلیغ شما انجام می­‌دهند پولی پرداخت می‌­کنید. شرکت­‌های زیادی در دنیا و ایران نیز وجود دارند که واسط بین تبلیغ‌­دهنده و سایت‌­های ناشر هستند.
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) : در این روش شما به افراد محبوب هزینه هایی را پرداخت می کنید تا شما را به مخاطبان خود معرفی کنند.البته در این روش شما باید برای انتخاب افراد محبوب بسیار دقت داشته باشید در غیر اینصورت ممکن است با عدم موفقیت یا حتی ضد تبلیغ نیز مواحه شوید.
  • تبلیغات بنری (Banner Advertising) : در این روش از بازاریابی شما بابت نمایش بنر تبلیغاتی خود به سایت های پر بازدید و هدفمند هزینه ای به صورت ماهانه یا سالیانه پرداخت می کنید.نکته بسیار مهم در این روش انتخاب سایت های مناسب و پر بازده برای تبلیغات شما است، به عنوان مثال تبلیغ فروش نوع خاصی از فیلتر هوای خودرو در یک فروم پزشکی صد در صد شکست خورده خواهد بود!
  • ایمیل مارکتینگ : با این که شاید در اطراف خود بسیاری از افراد را بشناسید که هیچوقت سر و کارشان به ایمیل نمی‌­افتد ولی باید گفت همچنان ایمیل مارکتینگ از روش‌­های پربازده دیجیتال مارکتینگ است.
  • بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing) : در این نوع بازاریابی، شما در ازای تبلیغ محصولات و خدمات شرکتی دیگر (نه به ازای هر کلیک بلکه به ازای هر خریدی که با موفقیت انجام شود)، کمیسیونی به شما تعلق می­گیرد. شما خودتان نیز می­توانید اجرا کننده کمپین Affiliate باشید و با یک سیستم دقیق به مبلغان خود در ازای جذب هر مشتری پاداش دهید.
  • تولید محتوا : در این روش شما می توانید محتوای آموزشی تولید کرده و در بسترهای مختلف از جمله فروم ها، اینستاگرام و … منتشر نمایئد، نکته مهم در این روش تدوین استراتژی مناسب و هدفمند قبل از تولید محتوا است.

مزیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دنیای امروز بر مبنای ارتباطات و اطلاعات پی ریزی شده است که از طریق شبکه جهانی اینترنت در اختیار عموم قرار میگیرد، به بیان ساده تر امروزه دیگر مردم به ادعای کسی کمتر اعتماد می کنند و سعی می کنند از طرق مختلف با اطمینان خاطر از خدمات و محصولات تائید شده توسط سایرین استفاده نمایند. از این رو برای موفقیت در دنیای امروزی باید صحت ادعای خود را از طرق مختلف ( ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ) به مخاطبان و مشتریان بلقوه خود نشان دهید و اجازه تصمیم گیری را نیز به آنها بدهید تا به راحتی و در آرامش نسبت به خرید محصولات یا خدمات شما در هنگام نیاز اقدام نمایند.

اگر دقت کرده باشید پیامک های تبلیغاتی دیگر مانند گذشته نیستند و خود شما نیز هم اکنون کمتر به آنها توجه می کنید، سایر روش های تبلیغاتی سنتی نیز در حال متحول شدن هستند، بعضاً بسیار آزاردهنده نیز میباشند اما تفاوت دیجیتال مارکتینگ در همین جا کاملا واضح و روشن است هنگامی که مشتری به دنبال رفع نیاز خود باشد یا از مراکزی که با آنها آشنائی دارد و مورد تائید وی می باشد خرید می کند یا با جست و جو در بستر اینترنت ( گوگل ، اپلیکیشن ها و … ) مراکزی که می توانند نیاز وی را پاسخگو باشند شناسائی کرده و نسب به رفع نیاز خود اقدام می کند.

همانطور که گفته شد در دیجیتال مارکتینگ روش های ارتباطی موثر شناسائی می شوند و پیام شما به دست مشتریان بلفعل می رسد آن هم در دراز مدت پس با صرف هزینه بسیار کمتر از تبلیغات عمومی که هدفمند نیز نیستند شما می توانید درصد زیادی از مشتریان بلفعل را به مشتری بلقوه تبدیل کنید و فروش خود را افزایش دهید. به عنوان مثال شما می توانید کی بیلبورد تبلیغاتی را بر روی یکی از اتوبان های شهر خود اجاره کرده و هزینه گزافی بابت ان پرداخت کنید بله درست است که بعضاً با توجه به حجم ترافیک عبوری تعداد مشتری خوبی نسیب شما خواهد شد اما هزینه اجاره بیلبورد در طی چندسال نجومی خواهد بود. اما در دیجیتال مارکتینگ شما با صرف هزینه ای بسیار کمتر از بیلبورد تبلیغاتی در دراز مدت از جذب مشتریان بلقوه شگفت زده خواهید شد.

چه خدماتی در حوزه دیجیتال مارکتینگ ارائه می دهیم؟

ما در گروه مشاوران مبنا خدمات زیر را در حوزه دیجیتال مارکتینگ به شما ارائه می دهیم :

مطالب مرتبط با دیجیتال مارکتینگ

فروردین ۲۶, ۱۳۹۸
معرفی 6 ابزار تست سرعت سایت که همه سئو کاران از آنها استفاده می کنند

۶ ابزار رایگان سئو برای بررسی و تست سرعت سایت

در این مقاله می خواهم به شما 6 ابزار رایگان تست و بررسی سرعت سایت را معرفی کنم. چرا سرعت سایت عامل بسیار مهمی در سئو و طراحی سایت محسوب می شود؟ زیرا به گفته گوگل سرعت سایت در الگوریتمهای این شرکت جزو پارامترهای بسیار مهم محسوب می شود و سایت های سریعتر می توانند رتبه بهتری به دست آورده، در نتیجه تعداد بیشتری مخاطب نصیب آنها می شود. یکی دیگر از دلایل اهمیت سرعت سایت راحتی مخاطبان و کاربران است، در واقع هر چه سایت شما سریعتر باشد مخاطبان شما بیشتر دوست خواهند داشت مطالب شما را بخوانند و در صفحات مختلف سایت شما حرکت کنند و در نهایت تبدیل به مخاطبان وفادار و حتی مشتریان آنلاین خواهند شد. در واقع آرزوی مدیران سایت های موفق این است که سایتی سریعتر از سایر رقبا داشته باشند. توجه داشته باشید در این مقاله قصد ما این نیست که به شما آموزش افزایش سرعت سایت را بدهیم در واقع در این مقاله شما با 6 ابزار رایگان بررسی و تست سرعت سایت آشنا می شوید که از طریق آنها می توانید سایت خود را بررسی نموده و حتی بهینه شدن سرعت آن را در طول زمان تحت نظر قرار دهید. بهترین زمان جهت لود شدن سایت چقدر است؟ در واقع هرچه سریعتر بهتر اما از نظر متخصصان در حال حاضر اگر صفحات سایت شما کمتر از 2 ثانیه لود می شوند، سایت شما سرعت مناسبی دارد. آیا سرعت وب سایت مهم است؟
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸
راهنمای انواع تکنولوژی ها و امکانات برای طراحی سایت خود

راهنمای انتخاب تکنولوژی مناسب برای طراحی سایت

از آنجائی که اکثر مشتریان، اطلاعات کافی برای انتخاب پکیج مناسب برای طراحی سایت خود را ندارند و همواره سوالاتی در این مورد از من پرسیده اند، در این مقاله تصمیم گرفتم انواع تکنولوژی ها را بررسی نموده و مزایا و معایب هر یک را بیان کنم. این مقاله در واقع یک راهنمای جامع برای افرادی است که تصمیم به طراحی سایت و حضور در دنیای مجازی دارند. آرمان مقدمه به صورت کلی  هر زبان برنامه نویسی که بتواند بر مبنای پروتکل های استاندارد اینترنتی به تبادل اطلاعات بپردازد امکان پیاده سازی و طراحی وب سایت نیز با آن میسر است . در نتیجه از زبان های برنامه نویسی مختلفی می توان برای طراحی وب سایت استفاده کرد از جمله زبان سی پلاس پلاس، پاسکال، سی شارپ، ای اس پی دات نت، پایتون، جاوا، پی اچ پی و … کدام زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت مناسب است؟ اما انتخاب زبان مناسب برای تولید هر نرم افزاری نیاز به امکان سنجی دارد به عنوان مثال می توان برای طراحی یک وب سایت از زبان سی پلاس پلاس استفاده کرد اما به دلیل اینکه هزینه تولید فوق العاده بالا می رود برای پروژه های روزمره به غیر از شرکت های فوق العاده قدرتمند […]
تماس با ما