مقدمه

با توجه به نظرسنجی که در شبکه های اجتماعی منتشر کردیم و درخواست بسیار زیادی که بر بازاریابی در شبکه های اجتماعی وجود داشت تصمیم گرفتم از ابتدا نسبت به آموزش مقدماتی بازاریابی محتوائی در شبکه های اجتماعی بپردازم، در مقاله پیش رو با تعریف ها و مقدمات بازاریابی محتوائی، مراحل تولید و توزیع محتوا به صورت کلی و انواع راه ها یا کانالهای ارتباطی بین مردم آشنا می شویم. لازم به ذکر است به علت تعدد کانالهای ارتباطی مواردی را که به شخصه بیشترین میزان بازخورد را از آنها گرفته ام، برای شما نوشتم و روش هائی با هزینه سنگین تر و باز خوردهای آنی نیز وجود دارد که از ذکر آنها پرهیز نمودم زیرا بیشتر می خواهم به رشد کسب و کارهای متوسط و کوچک در این مجموعه مقالات بپردازم.

توجه داشته باشید هم زمان با نوشتن این مجموعه مقالات، اقدام به راه اندازی یک کسب و کاری اینترنتی کوچک خواهیم کرد و به صورت عملی آن را رشد خواهیم داد تا افراد مشتاق بتوانند به صورت عملی نیز با این فرآیند آشنا شده و تاثیر آن را به چشم ببینند.

 

هر زمان نیاز به سوال یا راهنمائی و یا مشاوره در خصوص بازاریابی محتوائی برای کسب و کارتان ( اعم از طراحی سایت،سئو سایت،شبکه های اجتماعی،تولید محتوا و … ) داشتید می توانید روی ما حساب کنید و کافیست با شماره تلفن 09137544526 تماس بگیرید، جلسه اول مشاوره رایگان خواهد بود.

 

آموزش بازاریابی محتوائی در شبکه های اجتماعی محتوا چیست

محتوا چیست

هر روشی که برای ارتباط بین افراد مختلف و رساندن اطلاعات به دیگران مورد استفاده قرار می گیرد حاوی محتوا می‌باشد. پس محتوا همواره بین انسانها در جریان است، انتقال  محتوا، روش ها و سبک های مختلفی دارد به عنوان مثال صحبت کردن یک روش انتقال محتوا می باشد، از روشهای دیگر انتقال محتوا می‌توان به تصاویر، ویدئوها، پیام های کوتاه، بیلبوردهای تبلیغاتی و غیره اشاره کرد. هر روش انتقال محتوا تاثیر خاصی دارد و به جای خود می توان با استفاده از روش مناسب نتیجه مطلوب از انتقال محتوای تولید شده را به دست آورد.
 

آموزش بازاریابی محتوائی در شبکه های اجتماعی بازاریابی محتوا چیستبازاریابی محتوا چیست

بازاریابی محتوا به فرآیند گفته می شود که طی آن محتوای مناسب برای یک برند یا محصول تولید شده و از طریق کانال های مختلف ارتباطی  به افرادی که مشتری احتمالی آن محصول یا خدمت هستند ارائه می شود. به عنوان مثال فروشنده ای که فریاد می‌زند هندوانه شیرین دارم و ارزان میفروشم در حال استفاده از محتوا برای بازاریابی و فروش هندوانه است و کانال ارتباطی آن صدا و صحبت کردن به صورت فیزیکی در کوچه و بازار باشد.( یکی از نکات حائز اهمیت در این مثال به  زمان حضور فروشنده در کوچه و بازار است، در واقع در صورتی که ساعت 12 شب فروشنده در کوچه ها فریاد بزند و پیام تبلیغاتی خود را به گوش مخاطب برساند باعث می شود علاوه بر اینکه مخاطب از او خرید نکند، بعضاً با رفتار پرخاشگرانه آنها مواجه شود، در حالی که اگر در ساعت مناسب در محل حاضر شود و محتوای تبلیغاتی خود را به گوش مخاطبان برساند می تواند فروش خوبی داشته باشد.)

 در بازاریابی محتوایی آنلاین ( content marketing ) به هیچ عنوان هدف اولیه از ارائه محتوا، فروش محصول یا خدمت  نیست، در واقع در بازاریابی محتوایی هدف اولیه تولید محتوا ایجاد حس خوب و جلب اعتماد مشتری احتمالی است.

 
آموزش بازاریابی محتوائی در شبکه های اجتماعی مراجل بازاریابی محتوا

مراحل بازاریابی محتوایی

 

1. یافتن اطلاعات مشتری یا خریدار احتمالی

در بازاریابی محتوا یکی از مهمترین عوامل موفقیت شناخت مخاطبان و مشتریان احتمالی می باشد که شامل اطلاعاتی درباره جنسیت افراد، علاقه مندیها، محدوده سنی، میزان تحصیلات، محدوده جغرافیایی، ابزارهای ارتباطی مورد علاقه آنها و... می شود.

 

2. تولید محتوا برای  مخاطبان

پس از شناخت علاقه مندی ها و سایر مشخصات  مخاطبان با دید کلی که نسبت به آنها به دست آورده ایم می توانیم اطلاعات و محتوای ارزشمندی برای آنها تولید کنیم، به عنوان مثال برای افرادی که سن کمتر و  مشغله زیادی دارند به هیچ عنوان نوشتن مقالات طولانی یا کاتالوگ های طولانی و بزرگ توصیه نمی شود بهترین نوع اطلاعات و محتوای تولید شده برای آنها تصاویر و ویدئوهای کوتاه هستند که در کمترین زمان ممکن  بیشترین میزان اطلاعات را در اختیار آنها قرار می‌دهد. در واقع پایه اساسی انتخاب موضوع محتوای تولید شده برای مخاطبان، اطلاعاتی است که در مرحله اول جمع آوری کرده اید، فرض کنید مخاطبان و مشتریان احتمالی شما دانشجویانی هستند که آشنایی کاملی به کامپیوتر و ابزارهای روز دنیا دارند، حال شما می‌دانید نیازی به تولید محتوا در رابطه با استفاده از سیستم عامل ویندوز برای آنها وجود ندارد اما میتوانید محتوایی در رابطه با ابزارهای تبدیل متن به گفتار برای آنها تولید نمایید و مطمئن باشید در بین آنها افرادی هستند که نیاز داشته باشند متن مقالات و کتابهای مورد نیازشان را در هنگام رانندگی یا در اتوبوس دانشگاه و ... گوش دهند!

 

3. ارائه محتوای تولید شده در زمان و کانال ارتباطی مناسب به  مخاطبان

با توجه به اطلاعاتی که در مرحله اول در مورد افراد مختلف جمع‌آوری کردیم می توانیم مشخص نماییم آن افراد در کدام شبکه های اجتماعی  و چه ساعاتی فعالیت می کنند و بیشتر دنبال چه مطالبی می گردند، پس میتوانید با ایجاد تعامل بین مراجعی که آنها دنبال می کنند و ارائه محتوای تولید شده از طریق آنها به مخاطبان توجه آنها را جلب نمایید و یک کانال ارتباطی موثر برای خود به مرور زمان شکل دهید که در اصطلاح ما به آن کامیونیتی می‌گوییم.( چرا کانال ارتباطی مناسب در فرایند بازاریابی محتوا مهم است؟  می خواهم برای شما مثالی بزنم، فرض کنید شما تولید کننده نوعی خاص از پلاستیک هستید که مصارف صنعتی دارد، حال شما بدون شناخت مخاطبان و مشتریان اولیه خود اقدام تولید محتوا در رابطه با پلاستیک می نمایید و با صرف هزینه های سنگین سعی می کنید در بین سایر فروشندگان اجناس پلاستیکی مانند کاسه و بشقاب پلاستیکی در گوگل رتبه بالاتری به دست آورید که ما به آن سئو می گوییم به نظر شما چند درصد افرادی که از طریق گوگل به سایت شما وارد می شوند مثلاً اطلاعات مفیدی که شما در رابطه با محصول خود تولید کرده اید می خوانند و چند درصد از آنها به مشتریان شما تبدیل میشوند؟ واضح است امکان چنین اتفاقی بسیار پایین می باشد و در واقع شما با تولید محتوای مناسب اما ارائه در جایگاه نامناسب هزینه خود را دور ریخته اید و فرایند درست بازاریابی و تولید محتوا برای شما این بود که اطلاعات تخصصی  در رابطه با محصول خود را در سایت درج نمایید و همزمان کاتالوگهای واضح و گویا و زیبا چاپ نموده و سعی کنید در انجمن ها و محافل صنعتی در اختیار صنعتگران و کارخانه داران قرار داده و ارتباط اولیه را از این طریق ایجاد نمایید، در کاتالوگ نیز توضیحات می نوشتید توضیخات تکمیلی و ویدئو ها و … محصول شما در سایت موجود می باشد.مطمئناً با این کار می توانستید افراد بیشتری را جذب کنید پس هرگز در فرایند بازاریابی محتوا بدون طی کردن مراحل مختلف اقدام به صرف هزینه های سنگین نکنید.)

 

4. استمرار  در ارائه محتوای جدید به مخاطبان جهت تبدیل آنها به مشتری واقعی.

پس از جذب مخاطبان جدید برای گسترش کامیونیتی و  حفظ مخاطبان به دست آمده میبایست در ارائه محتوای جدید استمرار به خرج داده و ارتباط موثر بین خود و مخاطبانتان ایجاد کنید. در واقع هنگامی یک ارتباط را موثر می نامیم که مخاطبان به ما اعتماد کامل داشته باشند و بدانند  محتوایی که در اختیار آنها قرار می‌دهیم به روز بوده و بدانند شما پاسخ آنها را می دهید. به عنوان مثال همواره شنیده اید که میگویند هنگامی که مخاطب شما کامنت برای پست شما در اینستاگرام نوشته و از شما سوالی پرسیده است نسبت به پاسخگویی آن اقدام نمایید، زیرا باعث می شود مخاطبان دیگر و آن شخص بدانند شما انسانی واقعی هستید و به آنها اهمیت میدهید، هیچکس دوست ندارد با یک ربات ارتباط برقرار نمایند.

 

5.  تبدیل مخاطبان به مشتری

پس از  ایجاد کامیونیتی و گسترش آن حال دیگر اعتماد مورد نیاز برای فروش محصولات ارزشمند و یا ارائه اطلاعات مفید به مخاطبان خود را به دست آورده اید از این پس میتوانید اقدام به فروش محصولات و محتوای خود به مخاطبان نموده و درآمد مناسبی از آن کسب نمایید توجه داشته باشید فروش محصول یا خدمت از طریق محتوا نباید به گونه ای آزار دهنده صورت گیرد و اعتماد به دست آمده را از دست بدهید، منظور آن است که از ارائه محتوای که فقط و فقط افراد را به چشم پول و درآمد نگاه می کند بپرهیزید زیرا هیچ یک از ما دوست نداریم به چشم یک کیسه پول به ما نگاه کنند بلکه دوست داریم برای افرادی که نیاز ما را مرتفع می کنند هزینه کنیم  در واقع این مخاطب و مشتری شماست که تصمیم گیرنده خرید یا عدم خرید کالا و محصول و خدمات شماست.

 

آموزش بازاریابی محتوائی در شبکه های اجتماعی کانالهای ارتباطی در بازاریابی محتواکانال های ارتباطی مختلف در بازاریابی محتوا

در این قسمت می خواهم به شما کانالهای ارتباطی مختلفی که می توان از آنها برای ارائه محتوای تولید شده استفاده کرد بپردازم، توجه داشته باشید با توجه به هزینه زمانی و هزینه ریالی که برای بازاریابی محتوائی خود در نظر گرفته اید می توانید از روش های اختصاصی که در مقالات جداگانه به شما آموزش می دهیم در هر کدام از کانالهای ارتباطی استفاده نمائید، مطمئناً هزینه ریالی می تواند در رشد سریعتر کامیونیتی یا اجتماع مخاطبانی که جذب می کنید بسیار تاثیر گذار باشد.

  1. طراحی و سئو سایت جهت ارائه محتوا و محصولات

گوگل و موتورهای جست و جو ابزارهائی هستند که هدف آنها بررسی و آنالیز محتوای کلی دنیای اینترنت و رتبه بندی آنها جهت نمایش بهترین پاسخ به جست و جوی کاربران است، پس در صورتی محتوای مورد نیاز کاربران در وب سایت شما قرار بگیرد و از نظر موتورهای جست و جو رتبه خوبی به دست بیاورید می توانید مخاطبان را جذب کنید، از جهت اینکه اکثر افرادی که در اینترنت به دنبال محتوا یا محصول مورد نیاز خود هستند در صورتی که واقعاً بتوانید در محتوای ارائه شده نیاز کاربران را به درستی مرتفع نمایید، به راحتی می توانید با تکنیک های دیگر آنها را به مشتری وفادار نیز تبدیل کنید، به فرایندی که طی آن سایت شما به استانداردهای مورد نظر گوگل و سایر موتورهای جست و جو برسد و مورد تایید آنها قرار بگیرد سئو گفته می شود.

  1. استفاده از شبکه های اجتماعی

امروزه مردم بخش زیادی از زمان خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند،از این رو شبکه های اجتماعی فرصت مناسبی را در اختیار کسب و کارها و افراد قرار داده اند تا بتوانند با مخاطبان هدف، ارتباط برقرار نموده و پیام های خود را به گوش آنها برسانند، لازم به ذکر است هر شبکه اجتماعی قشر خاصی را به خود جذب کرده و نیاز خاصی را پوشش می دهند، به عنوان مثال شبکه اجتماعی linkedin بیشتر برای افراد با تخصص های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و بیشتر برای یافتن کارمندان و متخصصین رشته های مختلف مناسب است، شبکه اجتماعی Instagram با توجه به اینکه برای به اشتراک گذاری محتوای تصویری راه اندازی شده است توانسته بخش عمده ای از افراد را به خود جذب کند و اکثر افراد برای مشاهده تصاویر و ویدئو و … از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند و به همین ترتیب هر شبکه اجتماعی پتانسیل های متفاوتی در اختیار ما قرار می دهد تا با استفاده از آن و تولید محتوا اقدام به بازاریابی محتوائی نماییم.

  1. استفاده از تبلیغات گوگل

با توجه به اینکه گوگل و سایر موتورهای جست و جو مطالب و محتوا را طبقه بندی کرده و به مخاطبان طبق جست و جوی مد نظر آنها نمایش می دهند، قابلیتی را در نظر گرفته اند که از طریق آن می توانید با پرداخت هزینه در جست و جوی کاربران به آنها معرفی شده و ترافیک خوبی را برای وب سایت خود به دست آورید اما توجه داشته باشید که به دست آوردن ترافیک به تنهائی کفایت نمی کند و می بایست با تولید محتوای صحیح و خوب و مورد استفاده کاربران آنها را جذب و به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

  1. ارسال پیام کوتاه

همانطور که میدانید یکی از ابزارهائی که امروزه افراد زیادی از آنها برای برقراری ارتباط استفاده می کنند پیام کوتاه است، متاسفانه در چندسال اخیر شاهد استفاده نادرست افراد و شرکت ها برای تبلیغات در این کانال ارتباطی موثر بوده ایم، اما توجه داشته باشید هنوز نیز می توانید با استفاده هدفمند و صحیح از این کانال ارتباطی و در قرار دادن محتوای ناب تولید شده توسط خود مخاطبان جدید به دست آورده و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.که در مقاله ای به صورت کامل نحوه انجام این فرایند را توضیح خواهم داد.

  1. چاپ آگهی در نیازمندیها

هنوز هم بسیاری از افراد در نیازمندیها به دنبال رفع نیازهای روزمره خود هستند، پس میتوانید پس از تولید محتوای مناسب یک آگهی شکیل طراحی کرده و با چاپ به صورت مستمر در نیازمندیها برای مشاغلی که با عموم مردم در ارتباط هستند اقدام به جذب مخاطب هدف خود نمایید، البته این روش با پر رنگ تر شدن حضور مردم در شبکه های اجتماعی در حال افول است، اما در حال حاضر که این مقاله را می نویسم هنوز برای چند مرکزی که به عنوان مدیر عامل در آنها مشغول به فعالیت هستم پاسخگو می باشد.

  1. چاپ آگهی در مجلات مختلف

همانطور که میدانید مجلات مختلف قشر خاصی از جامعه را به خود جذب می کنند و این فرصت بسیار مناسبی را برای شما به عنوان تولید کننده محتوا فراهم کرده، تا با استفاده از این ویژگی جامعه هدف مشخصی را هدف قرار داده و اقدام به ارائه محتوای تولید شده خود به آنها نمائید، توجه داشته باشید در صورتی که در این روش اشتباه عمل کنید مطمئن باشید اعتبار خود را در جامعه هدف از دست خواهید داد و به سختی می توانید اعتبار از دست رفته را مجدداً به دست بیاورید.اما از فرصت ویژه ای که این کانال ارتباطی در اختیار شما قرار می دهد غافل نشده و با تولید محتوای اقدام به بازاریابی محتوائی نمایید.

  1. چاپ و پخش تراکت

چاپ تراکت یکی از قدیمی ترین روشهای بازاریابی است که اکثر مشاغل مختلف با آن سروکار داشته اند اما آیا واقعا تمامی مشاغل و افرادی که از این طریق اقدام به تبلیغ می کنند حداکثر جوابی که می توان از آن را گرفت به دست می آورند، خیر چنین نیست در واقع در دنیای امروزی دیگر افراد حوصله توجه به تبلیغات روزمره را ندارند، به عنوان مثال روزانه که از دفتر کار خود بیرون میروم تا سوار خودروی شخصی ام شوم، معمولاً یک یا چند تراکت زیر برف پاک کن ماشین من قرار گرفته است و به واقع هرگز حتی متن آنها را نخوانده ام، چرا؟ چون یک حس شخصی بنده این است که شخص توزیع کننده به وسایل من دست زده و به حریم شخصی من تجاوز نموده، و دوم لحظه خروج از دفتر خستگی تمام مدت کار بر دوش من سنگینی می کند و واقعا حوصله خواندن تراکت را ندارم، حتی گاهی آن را بر نمی دارم و می گذارم بماند تا باد آن را ببرد:))، اما همواره استفاده از تراکت را به نحوی صحیح به تمامی مشاغل توصیه می کنم و در مقالات بعدی توضیحاتی پیرامون این سبک از بازاریابی خواهم داد.

  1. بازاریابی حضوری

بی شک یکی از موثرترین روش های بازاریابی مراجعه حضوری و صحبت با مشتری است که دقت عمل بسیاری را می طلبد در غیر اینصورت هرگز دیگر فرصت مراجعه به آن مشتری برای شما میسر نخواهد شد! توجه داشته باشید در جلسه حضوری با مشتری می بایست به نحوی حرفه ای اما با زبان مشتری به وی بفهمانید که محصول یا خدمت شما چیست، چه مزایائی دارد و … و مهمتر از آن باید انواع مختلف روش های ارتباطی را در اختیار وی قرار دهید تا بتواند پس از جلسه شما به تحقیق کامل درباره محصول یا خدمت شما پرداخته و تصمیم مناسبی را بگیرد. ( اکثر کانال های ارتباطی که در این روش مورد استفاده قرار میگیرد شامل وب سایت، کاتالوگ و … است).

 

جمع بندی

در این مقاله با ماهیت محتوا، بازاریابی محتوائی و روند آن، کانال های ارتباطی که می توان از آن برای بازاریابی محتوا استفاده کرد آشنا شدیم، در ادامه ابتدا به آموزش بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی می پردازیم و به صورت عملی یک کسب و کار اینترنتی را راه اندازی کرده و قدم به قدم اقدام به رشد آن خواهیم نمود.

 

هر زمان نیاز به سوال یا راهنمائی و یا مشاوره در خصوص کسب و کار خود داشتید می توانید روی من حساب کنید و کافیست با شماره تلفن 09137544526 تماس بگیرید، جلسه اول مشاوره رایگان خواهد بود.