درحال بارگذاری سایت...
تا چند ثانیه دیگر وب سایت آماده استفاده است.
از صبر شما متشکریم
معرفی 6 ابزار تست سرعت سایت که همه سئو کاران از آنها استفاده می کنند
۶ ابزار رایگان سئو برای بررسی و تست سرعت سایت
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸
دامین چیست؟ آموزش انتخاب دامنه سایت
دامین یا دامنه سایت چیست؟ آموزش انتخاب دامین مناسب
مرداد ۲۱, ۱۳۹۸

ساختار صفحات سایت : چگونه حداکثر تاثیر سئو را در صفحات وب سایت ایجاد کنیم ؟

ساختار صفحات سایت : چگونه حداکثر تاثیر سئو را در صفحات وب سایت ایجاد کنیم ؟

ساختار صفحات سایت : چگونه حداکثر تاثیر سئو را در صفحات وب سایت ایجاد کنیم ؟

اگر موتورهای جست و جو ( گوگل ، یاهو و … ) مطالب صفحه شما را به درستی طبقه بندی نمایند ( در اصطلاح درک کنند). طبیعتاً جایگاهی مناسب به شما اختصاص خواهند داد. پس در صورتی که می خواهید سایت شما در جایگاهی مناسب قرار گیرد، فقط تولید محتوا خوب کفایت نمی کند. باید ساختار صفحات شما برای موتورهای جست و جو نیز قابل فهم باشد. ما به رعایت کلیه اصولی که باعث فهم بهتر موتورهای جست و جو از صفحات سایت شما می شود سئو داخلی سایت می گوئیم.

توجه داشته باشید، با اینکه موتورهای جست و جو همواره در حال بهینه سازی الگریتم های خود هستند. اما این وظیفه شماست که به عنوان تولید کننده محتوا یا مالک یک سایت انها را در فهم بهتر و رتبه بندی مناسب سایت خود راهنمائی کنید. در نتیجه سایت شما رتبه بهتری به دست می آورد و شما به عنوان جایزه ترافیک مخاطبانی هدفمند و ارگانیک را از موتورهای جست و جو دریافت خواهید کرد.

فهرست مطالب

چگونگی بفهمیم ساختار مطالب صفحات سایت ما صحیح است

اما قسمت سخت ماجرا اینجاست، چگونه می توانم مطمئن شوم موتورهای جست و جو ( گوگل و یاهو و بینگ و … ) به درستی مطالب و محتوای من را پردازش کرده اند ؟

بعضی از همکاران ما می گویند این امر با آزمون و خطا امکان پذیر است.

اینگونه افراد معمولا صفحات رو بدون دسته بندی مناسب ایجاد می کنند. وقتی به اینگونه سایت ها نگاه می کنیم، بعضی از صفحات فقط شامل متن هستند، بعضی شامل عکس و بعضی شامل فیلم و هیچگونه نظام مندی خاصی در صفحات سایت آنها مشاهده نمی کنید.

اینگونه افراد بیشتر می گویند هر صفحه عین یک بوم نقاشی خام است. ما می تواینم هر طور دلمان خواست آن را پر کنیم. اما آیا واقعا منطقی است به حرف اینگونه افراد عمل کنیم ؟

من به شخصه دوست ندارم با آزمون و خطای زیاد به نتیجه مطلوب برسم. به نظرم منطقی نیست راهی را که بقیه افراد پیموده اند و به نتیجه مطلوب نرسیده اند مجدداً من نیز طی کنم.

جایگاه قرارگرفتن نرم افزار بررسی سئو داخلی سایت مبنا

همواره فرآیند منجر به نتایج بهتر می شود

من سعی می کنم یک فرد عملگرا و نظام مند باشم. زیرا با یک فرآیند مشخص و مستند شده شما همواره می توانید موفقیت های خود را اندازه گیری کرده و مجدداً بهترین حالت را تکرار نمائید.

می دانید چرا شرکت های معتبر امروزی موفق هستند. مگر از ابتدای امر اکثر آنها با سرمایه میلیاردی وارد بازارکار شده اند؟ یا مثلا بهترین محصول دنیا را آنها تولید می کنند ؟

مطمئناً جواب سوال فوق منفی است. تفاوت آنها با سایر رقبا در اجرای یک فرآیند ساده اما برنامه ریزی شده برای تولید و ارائه محصولات و خدماتشان به مشتریان است.

فرآیند سئو و تولید محتوای خود را ایجاد کنید

تصور کنید شما نیز یک فرآیند ساده سازی شده و مشابه آنها برای تولید محتوا و سئو داخلی سایت خود داشته باشید. پس شما نیز می توانید با قدرت و سرعت بیشتری سهمی از بازار رقابتی خود به دست بیاورید.

برای شما یک خبر خوب دارم. خبر خوبم این است که پس از مطالعه این مقاله می توانید حداقل های مورد نیاز برای ایجاد فرآیند اختصاصی خودتون رو داشته باشید. پس فرصت را از دست ندهید.

توجه داشته باشید این یک گلوله نقره برای کشتن خون آشام بزرگ سئو نیست. در صورتی که رقبائی قدرتمند دارید می توانید از راهنمائی و مشاوره من یا سایر همکارانم استفاده کنید.

در صورتی که موارد نوشته شده در این مقاله را به درستی در فرآیند خود استفاده کنید. کاربران سایت شما تجربه کاربری بهتری در استفاده از مقالات و محتوای تولید شده شما خواهند داشت.

مزایای استفاده از ساختار مناسب در صفحات سایت

  1. با رعایت ساختار گفته شده موتورهای جست و جو فهم بهتری از مطالب شما دارند.
  2. کاربران شما احساس راحتی بیشتری در استفاده از مطالب وب سایت شما خواهند داشت.

عنوان صفحات و تاثیر آن در سئو سایت

یکی از مهمترین عوامل سئو سایت برچسب عنوان در صفحات سایت شماست.

چرا عنوان برای موتورهای جست و جو و گوگل اهمیت زیادی دارد؟ عنوان هر صفحه بیانگر مطالبی است که در آن صفحه بیان شده است. طبیعتاً موتورهای جست و جو نیاز دارند بدانند هر یک از صفحات در مورد چه چیزی نوشته شده است. نکته قابل توجه انکه معمولا ۷۰ کارکتر اول عنوان صفحات در نتایج جست و جو نمایش داده می شود. در هنگام نوشتن عنوان صفحات چه مواردی را باید رعایت کنیم :

  1. برای مخاطبان خود عنوان را بنویسید. موتورهای جست و جو عنوان صفحات شما را در نتایج نشان می دهند. اما این مخاطبان شما هستند که باید تصمیم بگیرند وارد سایت شما شوند. پس همواره عناوینی بنویسید که برای مخاطبان گویای مطالب موجود در آن صفحه از سایت شماست. در غیر اینصورت یا کسی وارد سایت شما نمی شود یا بلافاصله بعد از ورود از سایت شما خارج خواهد شد.
  2. از کلمات کلیدی که می خواهید در آنها رتبه بهتری به دست آورید استفاده کنید. زیرا عنوان اصلی صفحه برای موتورهای جست و جو بسیار ارزشمند است.
  3. سعی کنید طول عنوان صفحات سایت کمتر از ۷۰ کارکتر باشد.در این صورت به درستی به مخاطبان شما نمایش داده می شود.
  4. از نوشتن عنوان های اسپم ، گیج کننده و خسته کننده جداً پرهیز کنید. زیرا مخاطبان به هیچ عنوان بر روی انها کلیک نمی کنند.پس سایت شما دیده نخواهد شد.

متا تگ توضیحات و تاثیر آن بر سئو سایت

با اینکه متا تگ توضیحات ( Description ) تاثیر مستقیمی در سئو سایت ندارد. اما نوشتن توضیحات مناسب می تواند باعث جذب مخاطبان شود. در اصطلاح CTR صفحات شما را بالا ببرد. در مورد CTR به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

توضیحات معمولا زیر عنوان به کاربران نمایش داده می شود. مثل عنوان در صورتی که توضیحات شما کسل کننده، یا اسپم و … باشد می تواند باعث کاهش CTR شود. در واقع مخاطبان به توضیحات نامفهوم توجه نخواهند کرد.

گوگل و سایر موتورهای جست و جو معمولا ۱۶۰ کارکتر اول توضیحات را نمایش می دهند. از این رو سعی کنید توضیحات خود را در این فضای محدود بگنجانید. می دانم کار بسیار سختی در پیش دارید!

همواره سعی کنید از کلمات کلیدی صفحه خود در توضیحات استفاده کنید. زیرا کلمات کلیدی به صورت پررنگ زیر عنوان به مخاطب نمایش داده می شود. این امر می تواند باعث جلب توجه مخاطب به صفحه شما شود.

Breadcrumb و تاثیر آن بر سئوی سایت

ممکن است مخاطبان سایت شما برای یافتن مسیر خود به BreadCrumb نیاز نداشته باشند. اما در سئو سایت نقش بسیار مهمی برای شما ایفا خواهد کرد.

Breadcrumb در واقع یک نوار متشکل از چند لینک است. که ساختار سایت شما را به کاربران نشان می دهد. و مشخص می کند کاربر هم اکنون در کجا قرارگرفته است. بهترین جایگاه برای آن زیر منوی اصلی سایت است. می بایست نحوه قرارگیری صفحه در ساختار سایت را تا صفحه خانه به کاربر نمایش دهد.

ساختار breadcrumb و تاثیر آن بر سئو
ساختار breadcrumb و تاثیر آن بر سئو

اگر تا به حال در سایت خود با رتبه بندی اشتباه صفحات مواجه شده اید به دلیل عدم استفاده از Breadcrumb است. زیرا موتورهای جست و جو از آنها برای شناخت ساختار درختی سایت شما استفاده می کنند. البته این یکی از دلایل می باشد. ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که در مقاله ای دیگر به بررسی آنها می پردازیم. اما این یک واقعیت است که موتورهای جست و جو ساختار درختی سایت شما را از روی Breadcrumb نیز استخراج می کنند. علاوه بر موتورهای جست و جو کاربران نیز می توانند برای پیدا کردن سایر مقالات از این قسمت استفاده نمایند. پس برای اینکه کاربران و موتورهای جست و جو سایر مطالب مرتبط را نیز به راحتی بیابند. سعی کنید از Breadcrumb در تمامی صفحات سایت خود به غیر از خانه استفاده نمائید.

فهرست مطالب و تاثیر آن بر سئو سایت

اکثر مواقع هنگامی که یک مخاطب از طریق جست و جو وارد سایت می شود. به دنیال اطلاعات خاصی میگردد. پس به عنوان یک نویسنده وظیفه ماست که بتوانیم وی را به مقصودش برسانیم. در غیر اینصورت مطمئناً مخاطب وب سایت شما را ترک خواهد کرد.

چگونه می توانیم به مخاطبان کمک کنیم سریعتر اطلاعات مورد نیاز خود را بیابد. یکی از ساده ترین روش ها قراردادن فهرست محتوا در جایگاهی مناسب است. علاوه بر این می توانیم با استفاده از کدهای اسکریپت خاصی کاری کنیم در صورت انتخاب یک موضوع مخاطب به سرعت به همان قسمت منتقل شود.

نمونه فهرست مطالب
نمونه فهرست مطالب

عناوین زیر شاخه ( Subheading ) و تاثیر آن بر سئو سایت

امروزه مردم حوصله خواندن متن های طولانی را ندارند و به سرعت از روی آنها رد می شوند. این یک واقعیت است. در صورتی که از زیر شاخه ها استفاده کنید در وحله اول مطالب طبقه بندی می شوند.

در وحله دوم هنگامی که کاربر به سرعت در حال اسکرول کردن صفحه است توجه وی به عناوین جلب می شود. و قسمتی که مد نظر اوست را میابد.

با استفاده از زیر شاخه ها موتورهای جست و جو می توانند به سادگی مطالب طبقه بندی شده صفحه وب سایت را پردازش نمایند.

نمونه محتوای طبقه بندی شده بر اساس ساختار زیر شاخه ای با عناوین
نمونه محتوای طبقه بندی شده بر اساس ساختار زیر شاخه ای با عناوین

استفاده از لیست ها و تاثیر آن بر سئو سایت

بازهم بر میگردیم به قسمت قبل و اینکه مردم حوصله خواندن متون طولانی و طبقه بندی نشده را ندارند. این یک واقعیت انکار ناپذیر است.

در چنین شرایطی استفاده از لیست ها مزایای زیر را برای شما به ارمغان خواهد آورد :

  1. مغز انسان همواره به دنبال الگوهای متفاوت می گردد.
  2. اعداد و یا دایره ها باعث جلب توجه مخاطب به موضوع می شود.
  3. تمایز نکات مهم متن خود را با سایر موارد می توانید با استفاده از لیست ها به مخاطبان نشان دهید.
  4. موتورهای جست و جو نیز از لیست ها برای طبقه بندی بهتر مطالب استفاده می کنند و باعث رشد سئو داخلی شما می شود.
  5. تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان خود خلق می کنید.
نمونه لیست محتوا در صفحات سایت
لیست محتوا در صفحات سایت

تصاویر و تاثیر آن بر سئو سایت

تصاویر می توانند مفاهیمی را که به سادگی با متن نمی توان به گوش مخاطب رساند را طی چند ثانیه به وی انتقال دهد.

نکته مهم این است که از چه تصاویری در وب سایت خود استفاده کنیم؟

با توجه به ماهیت تصاویر پس باید از ویژگی اصلی آن استفاده کرد. از گذاشتن تصاویر نامفهوم که به موضوع شما ارتباطی ندارد پرهیز کنید. و به جای آنها از موارد زیر استفاده نمائید :

  1. دیاگرام ها و نمودار ها که محتوائی سودمند را به کاربر ارائه می دهند.
  2. تصاویر محصولات و یا خدمات شما.
  3. تصاویری که نحوه استفاده از یک محصول را به مخاطب نمایش می دهد.
  4. تصاویری که نحوه انجام عمل خاصی توسط محصولات شما را به مخاطب نشان میدهد.
  5. تصاویری از یک نقشه یا موقعیت جغرافیائی.
  6. اینفوگرافیک ها ( اینفوگرافیک چیست ؟ )

چگونه می توانیم از ایندکس شدن تصاویر خود در موتورهای جست و جو اطمینان حاصل کنیم ؟

اینکه شما تصاویری مرتبط با محتوا استفاده کرده باشید برای گرفتن بهترین بازده از موتورهای جست و جو کفایت نمی کند. رعایت موارد زیر می تواند بسیار تاثیر گذار باشد:

  1. نام های کامل و مرتبط با موضوع محتوای عکس برایش انتخاب کنید.
  2. از تگ Alt حتما استفاده کنید و توضیحات مناسبی برای تصاویر خود بنویسید.
  3. از تگ title نیز می توانید استفاده کنید و عنوانی اختصاصی به تصاویر خود نسبت دهید.( این مورد برای تصاویری که در لینک ها استفاده می شوند الزامی می شود.)
  4. حداکثر از ۵ کلمه برای نام تصاویر استفاده نمائید. گرچه من سعی می کنم جداکثر از ۳ کلمه استفاده کنم.

طبق گفته گوگل :

“The alt attribute should be used to describe the image. So if you have an image of a big blue pineapple chair you should use the alt tag that best describes it, which is alt=”big blue pineapple chair.” title attribute should be used when the image is a hyperlink to a specific page. The title attribute should contain information about what will happen when you click on the image. For example, if the image will get larger, it should read something like, title=”View a larger version of the big blue pineapple chair image.”

John Mueller (Google), 2017

از متن فوق متوجه اهمیت استفاده صحیح از تگ alt برای تصاویر شدید. توجه نمائید این گفتار در سال ۲۰۱۷ بوده است و هنوز نیز کاربرد فراوانی دارد.

نکته مهم در استفاده از تصاویر فشرده سازی آنها به نحوی است که سرعت وب سایت شما را کاهش ندهند. و باعث افزایش حجم صفحه نباشند. زیرا در صورت افزایش حجم رتبه سئو سایت شما کاهش می یابد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما