حدود 10 سال پیش که اولین وبلاگ خودم رو راه اندازی کردم هنوز تو ایران کسی به فکر بهینه سازی سایت و سئو و عملیات مرتبط نبود.
در آن زمان با گشتن تو اینترنت ( اونم با اینترنت دایال آپ ) یاد گرفتم چطور وبلاگ خودم رو به گوگل معرفی کنم و بعد از اینکه این کار رو انجام دادم از تعداد مخاطبانی که تو وبلاگم می اومدند خیلی متعجب شدم.
اما امروز که برای شما این مقاله رو می نویسم شرایط خیلی متفاوت شده و رقابت بین سایت ها خیلی پیچیده و سنگین هست برای همین باید در درجه اول وب سایت ها از نظر فنی چه از نظر ساختاری و چه از نظر محتوا گذاری و ... خیلی دقیق و طبق قوانین تعریف شده توسط موتورهای جست و جو طراحی و پیاده سازی شده باشند در غیر اینصورت اصلا یک درصد هم احتمال موفقیت نخواهند داشت.
برای سهولت در بررسی ساختارها و محتوا و ... وب سایت امروزه واقعا باید از ابزارهای دقیقی استفاده کرد که به آنها ابزارهای آنالیز سئو یا (SEO ANALIZER) می گویند.
در طول این 10 سال به شخصه از ابزارهای مختلفی برای آنالیز سایت هائی که طراحی می کنم استفاده کردم که هر کدومشون مزایا و معایب خودشون رو دارند که در مقالات آموزشی که ابزارها رو معرفی خواهم کرد براتون شرح می دهم.
در طول این مدت برای خودم ابزارهای مختلفی رو طراحی کردم که به یاری حق بعضی از آنها رو در اختیار شما قرار خواهم داد که بتوانید شما هم ایرادهای سایت خودتون رو بررسی و مرتفع کنید.
نکته ای که در مبحث آنالیز وب سایت وجود دارد این است که حتماً نتایج مختلفی که باید دوره ای از سایت خودتون بگیرید رو زیر نظر یک کارشناس آشنا به سئو مورد استفاده قرار بدهید و از اعمال تغییرات خودسرانه پرهیز کنید به دو دلیل :
دلیل 1 : قوانین مورد استفاده موتور های جست و جو هر روز در حال تغییر هستند و ممکنه نتایج به دست آمده از ابزارهای رایگان کاملا صحیح نباشد.
دلیل 2 : با توجه به اینکه ابزارهای آنالیز اکثراً برای زبان هائی غیر از زبان فارسی طراحی شده اند ممکن هست نتایج غلطی را به شما ارائه نمایند.
 
در مطالب بعدی با ابزارهای مختلف آنالیز سایت بیشتر آشنا خواهیم شد.